Ja, tänk om vi kan använda bussarnas rörelseenergi i bussterminalen för att driva bland annat belysning och skjutdörrar. På vilka andra ställen kan vi då använda samma teknik för att minska vår klimatpåverkan i Helsingborg?
Idén började med en teknik som redan finns idag, nämligen trådlös induktionsladdning av elbilar. Lösningen innebär i korthet att det ligger ström i vägen och när bilar står eller kör på dessa kablar så laddas bilen. Tanken var ursprungligen att göra likadant fast tvärtom. När bussarna kör över ett magnetfält i gatan så störs detta ut och genererar ström. Nästan som en dynamo. Den lösningen fungerar dessvärre inte.
Idén fick därför formas om och vi tittade på möjligheten att använda en stor tryckplatta i gatan som bussarna kör över. När plattan trycks ner roteras en generator som skapar ström. Vi tog fram en prototyp på en 3D-skrivare och det verkade som om det skulle fungera, toppen! Ungefär en vecka efter att prototypen var klar såg vi ett inlägg på Instagram från ett företag som gjorde reklam för en liknande produkt. De höll även på att utveckla en produkt för bilar och andra fordon.
Idén fick ändra riktning igen och handlar nu om att skapa en ”vindvägg” vid fjärrbussarnas terminal på Helsingborg C. Stationen för fjärrbussarna är placerad mot havet där det är helt fri utsikt över Helsingör. Där blåser det allt som oftast vilket lämpar sig perfekt för att ha en vindvägg som är fylld med små turbiner som generar ström till bussarna. Inspirationen kommer från ett så kallat vindkraftträd där det sitter ett antal små horisontella turbiner som kan generera el redan vid 2.5 m/s. Tanken är att använda liknande turbiner fast som en vägg på bussterminalen istället.
Syftet med vindväggen är att vi förhoppningsvis ska minska både vår klimatpåverkan och våra driftskostnader. Vi har varit i kontakt med leverantören som är positiv till idén vilket gör att vi bör kunna testa idén och utvärdera den för att sedan se om vi kan växla upp med samma metod på någon annan plats i Helsingborg.